Tijd
Programma
10:00 - 10:45

Opening - Alles over motivatie waarover je had willen lezen de afgelopen jaren.... 

#

Deci & Ryan, Carol Dweck, Hattie & Timperley, Vygotsky…. allemaal namen die je de afgelopen jaren waarschijnlijk weleens voorbij hebt horen komen. Maar wat is hun boodschap nou precies? En wat betekent dat voor de motivatie van onze leerlingen en onze rol daarin? We beginnen daarom deze prachtige Music+ dag met een stoomcursus motivatie.

 

Laat je meenemen door Suzan Lutke op een reis door motivatie-land!

11:00 - 12:30

Workshopronde 1

#

A. Ludodidactiek, je les door de bril van een game designer - Eva den Heijer

Ludodidactiek gebruikt principes uit gamedesign om leerervaringen te ontwerpen. Het doel? Op zoek gaan naar intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. Het onderwijs wordt zo ontworpen dat de leergierigheid van leerlingen wordt geprikkeld. Zij gaan dan vanzelf een beroep doen op de expertise van de docent. Ludodidactiek roept passie voor leren op. Bij Ludodidactiek is dan ook niet de kennisoverdracht door een docent het vertrekpunt, maar het gewenste gedrag van leerlingen.

In deze workshop kun je het volgende verwachten:

- Hoe je de tactieken van game designers in jouw lessen kunt verwerken

- Omdenken: hoe je met speldidactiek het leergedrag dat je wilt zien kunt bereiken

- Zelf aan de slag: ontwerp je les door de bril van een game designer!

#

B. Hoe krijgen we onze leerlingen aan? - Suzan Lutke

Tell me and I forget

Teach me and I remember

Involve me and I learn

 

Deze quote prikt een vinger in waar het over gaat in onderwijs. We kunnen heel hard nadenken over wat we willen dat leerlingen ervaren/leren/weten. Als we echter niet nadenken over hoe we ervoor gaan zorgen dat leerlingen ‘aan gaan’ op de inhoud, missen we het belangrijkste. Pas als je je eigenaar voelt van je eigen leren, als je de regie kunt voeren, dan zul je de kersverse informatie gaan integreren in je eigen leven. 

 

Tijdens deze workshop gaan we samen op zoek naar hoe we dit in de muziekles vorm kunnen geven. Hoe kunnen we onderwijs ontwerpen dat ruimte geeft voor alle unieke leerlingen in de klas? Wat betekent dit voor je pedagogisch handelen? We gaan aan de slag met een aantal werkvormen, maar gaan vooral met elkaar aan de slag met een aantal ontwerpcriteria: zo kun jij direct beginnen met je eigen onderwijs zo aanbieden dat de leerling ‘aan’ gaat.

12:30 - 14:00

Lunch & presentaties muziekmethodes

14:00 - 15:30

Workshopronde 2

Je wisselt van groep. Zat je eerder bij Eva? Dan ga je nu naar Suzan. En andersom natuurlijk :). 

15:30 - 17:00

DRIVE! in de praktijk

Na twee rondes met workshops duik je onder leiding van Suzan in de dagelijkse schoolpraktijk. Samen met andere ervaringsdeskundigen (de andere deelnemers!) én muziekdocenten van het jaar Petra Smit (2018/2019) en Tineke van Dijk (2021/2022) wisselen we good practises uit. Hoe houd je muziek levend binnen de school? Hoe prikkel je de nieuwsgierigheid van leerlingen? Wat zijn motiverende hedendaagse werkvormen? 

 

Suzan zou Suzan niet zijn als we dat in de vorm van een saaie praatgroepdisscussie zouden doen. Zou jij daar gemotiveerd van raken ;)? Bereid je voor op een energieke en inspirerende sessie! Uiteraard ontbreekt een kopje koffie of thee niet.

 

# # #
Vanaf 17:00

Het buffet staat klaar